Blog


Gezond afvallen: hoe doe je dit op een verantwoorde manier?

gezond-afvallen
BLOGFit worden | 7 september 2022

Wekenlang doe je je uiterste best. Je zegt tegen iedere ongezonde maaltijd of snack ‘nee’, je let op je eten en probeert een strak dieet te volgen. Toch lijkt het alsof ieder resultaat dat je behaalt ook zo weer ongedaan gemaakt is wanneer je het dieet weer loslaat. Wil je blijvend vet kwijtraken? Dan is het belangrijk om dit op een gezonde manier te doen. Gezond worden en afvallen is alleen makkelijker gezegd dan gedaan.

Hoe kun je ‘afvallen’?

Er is geen magisch middeltje om mee af te vallen. Geen pil die je kunt nemen of ‘superfood’ die het vet als sneeuw voor de zon van je lichaam laat smelten. Was het maar zo’n feest!

Je lichaam heeft iedere dag een bepaalde hoeveelheid energie nodig om goed te kunnen functioneren. Dit wordt aangeduid met kilocalorieën (kcal). Dit is de brandstof die je gedurende de dag verbrandt. Hoeveel je kcal je per dag precies nodig hebt verschilt per persoon. Dit heeft te maken met onder andere je leeftijd, gewicht, en je activiteitsniveau. Krijg je meer kcal binnen dan dat je verbrandt, dan wordt de extra energie opgeslagen als vetcellen. Maar krijg je minder kcal binnen dan je verbrandt, dan worden de opgeslagen vetcellen aangeboord om te gebruiken voor je dagelijks functioneren. Alleen door minder kilocalorieën binnen te krijgen dan dat je verbruikt, kun je afvallen.

Hoe kun je gezond worden en afvallen?

Hierin zit een valkuil waar toch veel mensen in blijven trappen. Die denken: dan eet ik gewoon een stuk minder, dan val ik direct snel af! Het klinkt logisch. Hoe minder je eet, hoe minder energie je binnenkrijgt en hoe meer je lichaam de reserves zal moeten aanboren. Toch is het helaas niet zo simpel.

Valkuilen van afvallen

Ten eerste krijg je hiermee waarschijnlijk onvoldoende voedingsstoffen binnen. Die stoffen zijn juist nodig om je lichaam te voorzien van belangrijke vitamines en mineralen om de hele dag te kunnen presteren. Ten tweede komt je lichaam in een spaarstand terecht. Alles wat je wel binnenkrijgt wordt zo veel mogelijk opgeslagen. Je lichaam weet immers niet wanneer er weer voldoende eten gaat komen. Erg weinig eten heeft als laatste een ander effect op je lichaam: honger! Wanneer je honger hebt, zul je niet snel groentes of fruit gaan eten. Dan lijken andere ongezondere maaltijden zoals een pizza of pasta ineens heel aantrekkelijk. Caloriebommen die al het andere werk weer ongedaan maken.

Gezond ontbijt: afvallen als begin van de dag

Afvallen is het makkelijkste vol te houden zonder hongergevoel. Sla het ontbijt daarom in ieder geval niet over. Bij het ontbijt krijg je de energie voor de rest van de dag binnen. Ook zorgt het ervoor dat je de lunchpauze niet met trek ingaat en een nog grotere maaltijd gaat nuttigen.

Gezond avondeten: afvallen in de avond?

Het avondeten is voor veel mensen de meest calorierijke maaltijd van de dag. Hier is in principe niets mis mee, wanneer je ‘s avonds warm eet mag dit best iets meer calorieën bevatten dan de andere maaltijden. In deze maaltijd schuilen wel de meeste kansen om minder calorieën binnen te krijgen.

Maar let wel op: tussen je avondeten en het moment dat je naar bed gaat kunnen best wat uren zitten. Krijg je hierbij honger terwijl je middenin je favoriete serie zit, kan een zak chips wel heel aanlokkelijk worden. Dan eet je de calorieën er zo weer bij…

Ondersteuning bij het afvallen

Daarom is het zo belangrijk om afvallen op een gezonde manier te doen. Bij Leef Sterk & Gezond helpen we je graag af te vallen op een verantwoorde, gezond en ook leuke manier. We helpen je niet alleen af te vallen, maar dit op een manier te doen waardoor het vol te houden is. Je behoudt je energie en leeft niet met een constant hongergevoel. Bij het afvallen kijken we naar het totaalplaatje: je voeding én factoren zoals je levensstijl en slaapritme. Zo gaan we voor blijvend én haalbaar resultaat.

Deel dit bericht op:

Meer blogs

Een steuntje in de rug met personal training

Personal training helpt je ontdekken wat je werkelijke doel is en hoe je dat moet bereiken. Ontdek hier meer over personal training!

Lees meer

Afvallen met voedingssupplementen!

Effectief afvallen? Dat kan met voedingssupplementen!

Lees meer

Blijf gemotiveerd met Body Mission

Motivatie krijgen voor afvallen? Kies voor Body Mission!

Lees meer

Kun je jouw stress weg sporten?

Kun je met sporten de stress in je lichaam terugdringen? Ja! Lees hier hoe.

Lees meer

Small group training: motiverend en effectief!

Geef je motivatie een boost door niet in je eentje te gaan zwoegen.

Lees meer

‘Door personal training zit ik beter in mijn vel!’

‘Harmen is de stok achter de deur die ik nodig heb’, vertelt Natasja.

Lees meer

Personal training: ook voor begeleiding bij revalidatie!

Het valt niet mee om een periode van blessure of ziekte weer fysiek te boven te komen. Het lijkt wel alsof je een heel ander lichaam hebt gekregen. Opeens raak je al buiten adem als je een traptrede oploopt en heb je geen puf meer voor de dingen die je eerst nagenoeg geen energie kostten. Je wilt de kracht, conditie en energie van vroeger weer terug, maar hoe?

Lees meer

Krijg jij genoeg voedingsstoffen binnen?

Je kunt hard je best doen om zo gezond mogelijk te eten, maar toch nog belangrijke voedingsstoffen missen in je eetpatroon. Ook is het zo dat eten steeds vaker bewerkt of lang bewaard is, waardoor veel voedingsstoffen verloren gaan. Het is belangrijk om tekorten in voedingsstoffen te voorkomen, omdat deze tot lichamelijke klachten kunnen leiden.

Lees meer

Sportmotivatie weer verdwenen? Schakel een trainer in!

Vol goede moed begon je met sporten. Je sleepte jezelf meerdere keren per week de sportschool in, maar de motivatie om te sporten begon steeds verder weg te ebben. Wanneer de motivatie om te bewegen steeds vaker achterwege blijft, kan het een goed idee zijn om een personal trainer in te schakelen.

Lees meer

Tijd voor actie!
Zet de eerste stap
naar een gezonder
en fitter leven.

Vraag een gratis kennismaking aan en ontdek de mogelijkheden voor jou!