Blog


Kun je jouw stress weg sporten?

stress
BLOGFit worden | 19 april 2021

Iedereen is wel een keer gestrest of gespannen. Soms lijkt de stress alleen niet meer weg te trekken, wat je ook probeert. Het vreet al je energie op tot door de stress je plannen voor sporten en beweging langzaam als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen. Aan de hand van personal training kun je een goede balans vinden tussen het opbouwen van je beweging en zo ook de balans in je lichaam herstellen.

Steeds minder puf

Als je last hebt van aanhoudende stress en spanning, ebt langzaam al je energie uit leven weg. Waar je eerder nog goed kon sporten, heb je hier steeds minder puf voor. Nog maar even een avondje thuis, misschien dat je er morgen weer energie voor hebt. Dat terwijl stress juist bedoeld is om je beter te laten presteren. Het hormoon cortisol zorgt ervoor dat je jezelf in korte tijd kunt focussen en klaar kunt maken om in actie te komen. Het is je lichaam die op de noodknop drukt: er is gevaar, je moet nu vechten of vluchten!

De gevolgen van stress

Stress op korte termijn is dan ook niet het probleem. Het is de chronische stress waar je aan onderdoor gaat. Langdurige stress zorgt ervoor dat je in een negatieve spiraal van emoties terecht komt. Een te hoge spiegel van cortisol in je bloed tast namelijk je hormoonhuishouding aan en uiteindelijk hoe je hersenen indrukken verwerken. Je kortetermijngeheugen verslechtert, je concentratie neemt af en je stress, spanning en angsten blijven maar toenemen. Uiteindelijk ligt een burn-out op de loer: je lichaam trekt een streep in het zand. Tot hier. Je krijgt niets meer gedaan, je moet de rust gaan vinden om weer door te kunnen.

Hoe begin je weer?

Aan de ene kant is het een slecht idee om vol goede moed van start te gaan en direct keihard te gaan sporten om je stress te bedwingen. Je lichaam weet dan namelijk bijna niet wat er gebeurt. Je hersenen slaan alarm en helaas, je negatieve gevoelens en vermoeidheid zullen alleen maar toenemen. Aan de andere kant is het juist belangrijk om te sporten met redelijke intensiteit. Je hart moet sneller kloppen, je ademhaling moet veranderen. 

Beter dan je al was

Als je intensief sport, denk aan een stuk hardlopen of een grote afstand fietsen, moet je lichaam zich hier namelijk van herstellen. Je lichaam zorgt er dan alleen ook voor dat je de volgende keer beter kunt presteren. Dit heet supercompensatie. Als je veel last hebt van stress en spanning, of in een burn-out zit, is je lichaam volledig ontregeld. Ook dit moet zich kunnen herstellen. Sport je te licht – een ommetje wandelen of een klein stukje fietsen – dan hoeft je lichaam zich nergens van te herstellen. Hierdoor zal de stress en spanning ook niet afnemen.

De balans vinden

Het belangrijke is dus om de balans te vinden tussen intensief genoeg sporten om je stress te kunnen verlagen en het voorzichtig opbouwen van het sporten om niet bij voorbaat al een stressreactie te veroorzaken. Het kan best lastig zijn om zelf deze balans te kunnen vinden. Daarom kan een personal trainer je hier goed bij helpen. Een personal trainer kan je precies vertellen wat je nodig hebt om op een verantwoorde manier weer aan het bewegen te gaan. 

Gemotiveerd blijven

Daarnaast kunnen personal trainers er ook voor zorgen dat je gemotiveerd blijft en het programma ook vol kan houden, zodat je er niet alleen lichamelijk bovenop kunt komen, maar het ook nog eens leuk blijft om te doen. Ook als je naast het verlagen van stress een tweede doel hebt, bijvoorbeeld afvallen, kan ik je helpen met een persoonlijk programma met bijvoorbeeld Body Mission om je doelen te kunnen bereiken!

Deel dit bericht op:

Meer blogs

Een steuntje in de rug met personal training

Personal training helpt je ontdekken wat je werkelijke doel is en hoe je dat moet bereiken. Ontdek hier meer over personal training!

Lees meer

Afvallen met voedingssupplementen!

Effectief afvallen? Dat kan met voedingssupplementen!

Lees meer

Blijf gemotiveerd met Body Mission

Motivatie krijgen voor afvallen? Kies voor Body Mission!

Lees meer

Small group training: motiverend en effectief!

Geef je motivatie een boost door niet in je eentje te gaan zwoegen.

Lees meer

‘Door personal training zit ik beter in mijn vel!’

‘Harmen is de stok achter de deur die ik nodig heb’, vertelt Natasja.

Lees meer

Personal training: ook voor begeleiding bij revalidatie!

Het valt niet mee om een periode van blessure of ziekte weer fysiek te boven te komen. Het lijkt wel alsof je een heel ander lichaam hebt gekregen. Opeens raak je al buiten adem als je een traptrede oploopt en heb je geen puf meer voor de dingen die je eerst nagenoeg geen energie kostten. Je wilt de kracht, conditie en energie van vroeger weer terug, maar hoe?

Lees meer

Krijg jij genoeg voedingsstoffen binnen?

Je kunt hard je best doen om zo gezond mogelijk te eten, maar toch nog belangrijke voedingsstoffen missen in je eetpatroon. Ook is het zo dat eten steeds vaker bewerkt of lang bewaard is, waardoor veel voedingsstoffen verloren gaan. Het is belangrijk om tekorten in voedingsstoffen te voorkomen, omdat deze tot lichamelijke klachten kunnen leiden.

Lees meer

Sportmotivatie weer verdwenen? Schakel een trainer in!

Vol goede moed begon je met sporten. Je sleepte jezelf meerdere keren per week de sportschool in, maar de motivatie om te sporten begon steeds verder weg te ebben. Wanneer de motivatie om te bewegen steeds vaker achterwege blijft, kan het een goed idee zijn om een personal trainer in te schakelen.

Lees meer

Verkeerde houding door thuiswerken? Sporten helpt!

Vandaag is de dag dat er verandering gaat komen. Al een tijdje worstel je met je lichaam en gezondheid, wat zorgt voor negatieve gevoelens. Nu ben jij er helemaal klaar voor om aan de slag te gaan. Je hebt je sportkleding al klaarliggen en de sportschoenen uit te kast getrokken, maar toch lijkt er iets in je zich te verzetten.

Lees meer

Tijd voor actie!
Zet de eerste stap
naar een gezonder
en fitter leven.

Vraag een gratis kennismaking aan en ontdek de mogelijkheden voor jou!