Blog


Gezond ouder worden: wat kun je doen?

gezond ouder worden
BLOGFit worden | 4 augustus 2022

Je zou jezelf misschien nog niet als ‘oud’ omschrijven. Dat is niet hoe het voelt. Maar de tijd tikt voor iedereen door: je oude dag zal er ooit aankomen. Bij ouder worden hoort ook dat je lichaam niet altijd meer even optimaal blijft presteren. Hoe graag je dan iets zou willen, je lichaam gaat toch protesteren. Door (kleine) veranderingen te maken in je leven kun je zo lang mogelijk je fit en vitaal blijven voelen: gezond ouder worden. Hoe doe je dit? En waar moet je op letten? Leef Sterk & Gezond geeft je hier een inkijkje in.

Waarom gezond ouder worden?

Door vroeg te beginnen met healthy aging, of gezond ouder worden, bereid je je lichaam als het ware voor op processen die bij ouderdom komen kijken. Bezig zijn met gezond ouder worden zorgt er niet alleen voor dat je langer je conditie behoudt, je verlaagt ook het risico op bepaalde ziektes en aandoeningen. Het betekent waarschijnlijk niet dat je je hele leven moet omgooien. Met wat kleine aanpassingen kun je al een hoop bereiken.

Blijf zoveel mogelijk bewegen

Dit betekent niet dat je jezelf tot topsporter hoeft te transformeren of dat je iedere week urenlang in de sportschool moet vertoeven. Het sleutelwoord is een actieve levensstijl creëren. Dit doe je door bijvoorbeeld geregeld te wandelen, in en om het huis bezig te zijn of stukken te fietsen. Pak bijvoorbeeld vaker de fiets naar je werk als dat kan, of ga lopend naar de supermarkt. Zo kom je al veel sneller aan meer beweging.

Let op je voedingspatroon

Hoe ouder je wordt, hoe meer je stofwisseling afneemt. Dit betekent helaas dat je ook sneller aankomt. Daarom is het belangrijk, zeker wanneer je ouder wordt, om je voeding in de gaten te blijven houden. Eet puur; met zoveel mogelijk groente en fruit en vul dit aan met vis, graanproducten en eiwitrijke producten zoals kwark en yoghurt. Betekent dit dat je alle ongezonde maaltijden of lekkernijen altijd moet laten staan? Zeker niet. Zolang je maar niet overboord gaat en niets anders meer gaat eten.

Wat je wel beter kunt laten liggen: sigaretten. Dat roken ongezond is, is vast geen verrassing. Zeker wanneer je ouder wordt, neemt de kans op ziekte door roken aanzienlijk toe. Het is nooit te laat om te stoppen!

Verlaag stress

Niemand houdt van stress. Het maakt je prikkelbaar, vermoeid en het pikt het plezier steeds verder weg uit je leven. Maar stress kan ook hele concrete fysieke gevolgen hebben. Denk hierbij aan pijnklachten, een minder goed werkend immuunsysteem tot een hoger risico op hart- en vaatziekten. Stress verminderen is niet zo gezegd, zo gedaan. Een tip kan hierbij wel een groot verschil maken: slaap voldoende! Het belang van een goede nachtrust kan niet genoeg onderstreept worden. Het verlaagt je stressniveau, maakt je alerter en weerbaarder tegen negatieve gevoelens en gebeurtenissen, waardoor je ook hierdoor weer stress vermindert.

Let goed op

Een laatste advies: blijf goed op jezelf letten. Je lichaam geeft de hele dag door signalen wanneer er iets aan de hand is. Blijf niet met klachten rondlopen maar zoek hier hulp bij, door naar de huisarts te gaan of op andere manieren om hulp te vragen.

Ondersteuning bij Leef Sterk en Gezond

Wil je persoonlijk advies hoe je jouw levensstijl, voedingspatroon en/of lichaamsbeweging kunt verbeteren? Bij Leef Sterk en Gezond helpen we graag. Met een persoonlijk plan gaan we samen aan je doelen werken, om fit te worden, je energiek en vitaal te houden óf te helpen worden. Je doet dit op je eigen tempo, op je eigen manier. Zodat je oudere zelf, die van het resultaat de vruchten kan plukken, je dankbaar kan zijn!

Deel dit bericht op:

Meer blogs

Een steuntje in de rug met personal training

Personal training helpt je ontdekken wat je werkelijke doel is en hoe je dat moet bereiken. Ontdek hier meer over personal training!

Lees meer

Afvallen met voedingssupplementen!

Effectief afvallen? Dat kan met voedingssupplementen!

Lees meer

Blijf gemotiveerd met Body Mission

Motivatie krijgen voor afvallen? Kies voor Body Mission!

Lees meer

Kun je jouw stress weg sporten?

Kun je met sporten de stress in je lichaam terugdringen? Ja! Lees hier hoe.

Lees meer

Small group training: motiverend en effectief!

Geef je motivatie een boost door niet in je eentje te gaan zwoegen.

Lees meer

‘Door personal training zit ik beter in mijn vel!’

‘Harmen is de stok achter de deur die ik nodig heb’, vertelt Natasja.

Lees meer

Personal training: ook voor begeleiding bij revalidatie!

Het valt niet mee om een periode van blessure of ziekte weer fysiek te boven te komen. Het lijkt wel alsof je een heel ander lichaam hebt gekregen. Opeens raak je al buiten adem als je een traptrede oploopt en heb je geen puf meer voor de dingen die je eerst nagenoeg geen energie kostten. Je wilt de kracht, conditie en energie van vroeger weer terug, maar hoe?

Lees meer

Krijg jij genoeg voedingsstoffen binnen?

Je kunt hard je best doen om zo gezond mogelijk te eten, maar toch nog belangrijke voedingsstoffen missen in je eetpatroon. Ook is het zo dat eten steeds vaker bewerkt of lang bewaard is, waardoor veel voedingsstoffen verloren gaan. Het is belangrijk om tekorten in voedingsstoffen te voorkomen, omdat deze tot lichamelijke klachten kunnen leiden.

Lees meer

Sportmotivatie weer verdwenen? Schakel een trainer in!

Vol goede moed begon je met sporten. Je sleepte jezelf meerdere keren per week de sportschool in, maar de motivatie om te sporten begon steeds verder weg te ebben. Wanneer de motivatie om te bewegen steeds vaker achterwege blijft, kan het een goed idee zijn om een personal trainer in te schakelen.

Lees meer

Tijd voor actie!
Zet de eerste stap
naar een gezonder
en fitter leven.

Vraag een gratis kennismaking aan en ontdek de mogelijkheden voor jou!