Blog


Invloed van bewegen op je mentale gezondheid

Mentale gezondheid
BLOGFit worden | 6 oktober 2021

Sporten doe je alleen voor je lichaam? Nee hoor! Het doet ook wonderen voor je mentale gesteldheid. Na een lange, stressvolle dag is je eerste ingeving meestal om onder een dekentje te kruipen en niks meer te doen. Maar op de bank draait je hoofd nog steeds op volle toeren. Met sporten moet je dan wel in beweging komen, maar het biedt jouw bovenkamer wel de nodige rust. Wat sporten doet voor jouw brein? Daar vertellen we je graag meer over.

Stof tot nadenken

Laten we beginnen met één heel logische reden waarom sporten je gelukkig maakt: de aanmaak van onder andere endorfine en dopamine. Ook wel de geluksstofjes genoemd! Deze ontstaan tijdens het bewegen en zorgen ervoor dat je je beter voelt. Dit effect werkt zelfs nog een paar uur na het sporten door. Door meerdere keren per dag bewegingsmomenten te hebben, kun je hier dus gedurende de dag veel plezier van hebben.

Minder psychische klachten

Door het vrijkomen van die hormonen helpt bewegen tegen negatieve gevoelens als depressiviteit en angstklachten. Uit onderzoek van Kenniscentrum Sport blijkt zelfs dat sporten een vergelijkbaar of zelfs beter antidepressief effect kan hebben dan pillen. Beweging lost natuurlijk niet alles op, maar het kan wel een zetje in de rug geven wanneer je dat nodig hebt.

Minder stress

We leven in een drukke wereld vol stress waarin beweging heel belangrijk is. Voor veel mensen is het deel van de vaste routine om de hele dag achter een scherm of aan een bureau te zitten. Daarom kan een paar uurtjes sporten per week veel goeds teweeg brengen voor je stressniveau. Wanneer je matig tot intensief beweegt, kan de hippocampus herstellen. Dat is het hersengebied dat verantwoordelijk is voor onder meer informatieopslag. Met andere woorden, door beweging verbeteren processen als geheugen, leervermogen en emotieregulatie.

Koppie leeg

Verder helpt het sporten je sowieso om je gedachten eens te verzetten. Het is namelijk moeilijk om aan de cijfers van werk of de volle agenda te denken wanneer je op je lichaam gefocust bent. Door te concentreren op de goede uitvoering van de technieken, het volhouden van een bepaalde oefening en de juiste lichaamshouding verschuift de prioriteit van je hoofd naar je lichaam. Hierdoor creëer je een moment op de dag waarop je je even echt losmaakt van je alledaagse zorgen.

Beter slapen

Hiermee bedoel ik niet dat je jezelf doodmoe moet sporten vlak voor het slapengaan. Integendeel, want door vlak voor bedtijd te sporten kun je zelfs moeilijker in slaap komen. Je hartslag is dan namelijk nog een stuk hoger. Maar uit onderzoek blijkt wél dat sportende mensen beter slapen. Door gedurende de dag meer te bewegen of eerder op de dag een lekkere sportsessie in te plannen, kun je ’s nachts beter tot rust komen.

Kop op!

Op vele manieren geeft sporten je zelfvertrouwen een opkikker en niet alleen door gewichtsverlies. Natuurlijk kun je lichaamsbeeld verbeteren door ongewenste kilo’s kwijt te raken, maar er komt nog veel meer bij kijken. Door fitter te worden kun je namelijk sowieso lekkerder in je vel komen te zitten. Je hebt meer energie en je beweegt makkelijker de dag door. Daarnaast kun je naast lichamelijk je geestelijk ook veel sterker gaan voelen. Het behalen van nieuwe sport doelen maakt je trots en geeft je meer vertrouwen in jezelf. Die dag daarvoor had je immers eindelijk die vijf kilometer gerend, nu kan je alles aan!

Gezonde voeding

Ook een gezonde voeding gaat hand in hand met een gezondere, meer gebalanceerde geest. Wanneer jij je lichaam goed voedt, kan het ook beter herstellen en heeft het meer weerstand tegen zaken als ziekte en stress. Soms kan het lastig zijn om te weten wat precies gezond is en hoe je een gebalanceerd eetpatroon aanmeet. Dan kan het fijn zijn om daar ondersteuning bij te krijgen. Met mijn programma Nutribalance kan ik je daarbij helpen.

Sta sterk

Wil je meer beweging in je dagelijks leven? Aan de hand mijn programma’s stimuleer ik mensen bij een gezonde, gebalanceerde leefstijl. Daarnaast help ik jou ook met brainstormen: waarom wil je graag sporten en wat wil je bereiken? Zo kunnen wij er voor zorgen dat je je zowel lichamelijk als mentaal sterker gaat voelen.

Deel dit bericht op:

Meer blogs

Een steuntje in de rug met personal training

Personal training helpt je ontdekken wat je werkelijke doel is en hoe je dat moet bereiken. Ontdek hier meer over personal training!

Lees meer

Afvallen met voedingssupplementen!

Effectief afvallen? Dat kan met voedingssupplementen!

Lees meer

Blijf gemotiveerd met Body Mission

Motivatie krijgen voor afvallen? Kies voor Body Mission!

Lees meer

Kun je jouw stress weg sporten?

Kun je met sporten de stress in je lichaam terugdringen? Ja! Lees hier hoe.

Lees meer

Small group training: motiverend en effectief!

Geef je motivatie een boost door niet in je eentje te gaan zwoegen.

Lees meer

‘Door personal training zit ik beter in mijn vel!’

‘Harmen is de stok achter de deur die ik nodig heb’, vertelt Natasja.

Lees meer

Personal training: ook voor begeleiding bij revalidatie!

Het valt niet mee om een periode van blessure of ziekte weer fysiek te boven te komen. Het lijkt wel alsof je een heel ander lichaam hebt gekregen. Opeens raak je al buiten adem als je een traptrede oploopt en heb je geen puf meer voor de dingen die je eerst nagenoeg geen energie kostten. Je wilt de kracht, conditie en energie van vroeger weer terug, maar hoe?

Lees meer

Krijg jij genoeg voedingsstoffen binnen?

Je kunt hard je best doen om zo gezond mogelijk te eten, maar toch nog belangrijke voedingsstoffen missen in je eetpatroon. Ook is het zo dat eten steeds vaker bewerkt of lang bewaard is, waardoor veel voedingsstoffen verloren gaan. Het is belangrijk om tekorten in voedingsstoffen te voorkomen, omdat deze tot lichamelijke klachten kunnen leiden.

Lees meer

Sportmotivatie weer verdwenen? Schakel een trainer in!

Vol goede moed begon je met sporten. Je sleepte jezelf meerdere keren per week de sportschool in, maar de motivatie om te sporten begon steeds verder weg te ebben. Wanneer de motivatie om te bewegen steeds vaker achterwege blijft, kan het een goed idee zijn om een personal trainer in te schakelen.

Lees meer

Tijd voor actie!
Zet de eerste stap
naar een gezonder
en fitter leven.

Vraag een gratis kennismaking aan en ontdek de mogelijkheden voor jou!